Reklama, która działa – co musi zawierać?

Reklama, która działa – co musi zawierać?

Klienci mają skomplikowane relacje z kampaniami marketingowymi. Z jednej strony popularność oprogramowania do blokowania reklam w internecie świadczy o rosnącej do nich niechęci, z drugiej badania pokazują, że ponad 90% klientów zatrzymuje darmowe produkty promocyjne. Oznacza to, że ludzie nie negują reklamy samej w sobie, a jedynie chcą, by była ona inna. Na co więc należy zwrócić uwagę?

Cechy dobrej promocji

Produkty reklamowe, które mają pozytywny odbiór wśród konsumentów, często łączą w sobie kilka cech. Do najważniejszych z nich zalicza się:

1. Humor

Poczucie humoru bywa przeróżne i może być nieuchwytne. Jednak jeśli długopisy reklamowe okraszone zostaną zabawnym hasłem lub sympatyczną grafiką, to firma od razu kojarzona jest z przyjazną instytucją.

2. Kreatywność

Nie jest trudno odróżnić kreatywną reklamę od takiej, która jest pozbawiona sensu. Niekiedy łączenie nieoczywistych kolorów, zastosowanie odważnej dekoracji lub postawienie na wysoką estetykę sprawia, że gadżet promocyjny przoduje się na tyle pozostałych. Nawet długopisy reklamowe z logo mogą mieć wartość artystyczną, jeśli są zaprojektowane i wykonane w najlepszy sposób.

3. Dbałość o szczegóły

Odzwierciedlenie na produktach promocyjnych tego, co chce przekazać firma, co oferuje oraz jaki ma styl pomaga zachować spójność i utwierdza klientów w przekonaniu o rzetelności przedsiębiorstwa. Niejednokrotnie dobranie odpowiednich barw i tekstu na długopisach może więcej powiedzieć o korporacji niż długie artykuły.

4. Wysoka jakość

Darmowe upominki nie mają sensu, jeśli kilka dni po ich wręczeniu przestają działać. Jeśli chce się zainwestować w produkty reklamowe, to trzeba zwrócić uwagę na to, by były one jak najlepszej jakości. Tylko dzięki temu będą mogły przetrwać lata, a przez ten czas będą wpływać na budowanie pozytywnych więzi i świadomości marki.

5. Funkcjonalność

Promocja działa, jeśli konsument ma z nią styczność przez długi czas. Ciągłe emitowanie reklam wydaje się więc korzystne, jednak klienci są już zmęczeni takim typem marketingu. Długopisy reklamowe z logo mogą być używane o każdej porze, a jednocześnie nie są „agresywne” w przekazywaniu informacji.

Czego unikać?

Dobra reklama może wykorzystywać jedną lub kilka z powyższych cech w zależności od tego, jaką firmę ma promować. W danym przedsiębiorstwie najważniejszy będzie humor, w innym kreatywność. Z kolei zła reklama to taka, która nie pasuje do branży, wzbudza mieszane uczucia u odbiorców, jest nudna lub łatwo o niej zapomnieć. Oto kilka cech występujących zazwyczaj w strategiach marketingowych, które nie przynoszą korzyści:

  • nadmierna powaga,
  • pompatyczność,
  • lekceważenie klienta,
  • agresywność,
  • wprowadzanie w błąd,
  • nieuczciwość,
  • protekcjonalność.

Złoty środek

O tym, jak prowadzić skuteczne kampanie marketingowe, napisano tysiące książek, artykułów i badań. Wniosek z nich jest jeden – nie ma uniwersalnego rozwiązania, które sprawdzałoby się w przypadku każdego przedsiębiorstwa. Wszystko zależy od ogromnej ilości zmiennych, w tym od grupy docelowej, rynku, mentalności społeczeństwa lub obecnych trendów. Projektując długopisy z logo, warto więc kierować się zarówno danymi marketingowymi, jak i własną intuicją. Wsparcie specjalistów jest ważne, ale to w końcu przedsiębiorca najlepiej zna swoich klientów i ich oczekiwania.